Kemahiran
Manipulatif
Kemahiran
manipulatif merupakan kemahiran psikomotor dalam penyiasatan sains yang
membolehkan murid mengguna dan mengendalikan peralatan dan bahan sains dengan
betul dan selamat, menyimpan peralatan dan bahan sains dengan cara yang betul,
menggendalikan spesimen hidup dan bukan hidup dengan betul dan cermat, mematuhi
arahan eksperimen dan membuat pemerhatian, perekodan dan pengukuran dengan
betul (Abu Hassan, 2003).
Kemahiran Proses Sains
Kemahiran proses sains adalah kemahiran
yang diperlukan untuk mencari jawapan kepada sesuatu masalah atau membuat
keputusan secara bersistem. Ia merupakan komponen kemahiran saintifik.
Kemahiran proses sains terdiri daripada kemahiran proses sains asas dan
kemahiran proses asas bersepadu (Pusat Perkembangan Kurikulum 1999). Pusat
Perkembangan Kurikulum telah mengenal pasti kemahiran proses sains asas sebagai
kemahiran memerhati, kemahiran mengelas, kemahiran mengukur dan menggunakan
nombor, kemahiran membuat inferens, kemahiran membuat ramalan, kemahiran
berkomunikasi dan kemahiran menggunakan hubungan ruang dan masa. Kemahiran
proses sains bersepadu pula ialah kemahiran mentafsirkan data, mendefinisikan
secara operasi, kemahiran mengawal pembolehubah, kemahiran membina hipotesis
dan kemahiran mengeksperimen.
Kemahiran proses sains asas
merupakan prasyarat kepada kemahiran proses sains bersepadu, pelajar perlu
menguasai kemahiran ini dahulu sebelum kemahiran proses sains bersepadu dapat digunakan
dengan berkesan. Kemahiran proses sains bersepadu bergantung kepada keupayaan
pelajar untuk berfikir pada tahap yang lebih tinggi dan berfikir lebih daripada
satu perkara pada sesuatu masa.
No comments:
Post a Comment